Funderend onderwijs – wat ons drijft
Het primair en voortgezet onderwijs: de essentiële basis
Het primair en voortgezet onderwijs staat voor grote uitdagingen. Kansengelijkheid heeft jarenlang hoog op de politieke agenda gestaan, maar de resultaten blijven achter. Onze positie als kenniseconomie staat onder druk omdat steeds minder kinderen goed presteren op essentiële basisvaardigheden zoals schrijven en rekenen. Directeuren, leerkrachten, docenten en onderwijsondersteuners komen te weinig toe aan hun kerntaken. Dat leidt af en vermindert het werkplezier van bevlogen onderwijsprofessionals.
De versnippering in subsidies en bekostiging belemmert scholen in het effectief aanpakken van deze uitdagingen. Dat moet anders kunnen. We pleiten voor een meer integrale bekostiging van scholen, zodat schooldirecteuren zelf keuzes maken in het besteden van de beschikbare middelen. Waar er tóch verschillende aparte geldstromen nodig zijn, moeten de administratieve lasten daarvan zo laag mogelijk blijven. Daarbij kan worden geleerd van goede voorbeelden van subsidieregelingen die nu al weinig administratieve lasten kennen.