Duurzaamheid: CO₂-beleid van AEF

Header

Duurzaamheid bij AEF

Als maatschappelijk bureau hebben we ook een verantwoordelijkheid op het gebied van verduurzaming. We voeren daarom niet alleen opdrachten uit op dit terrein, maar werken ook aan het reduceren van onze eigen CO2-uitstoot en energieverbruik. Op deze pagina publiceren we onze uitstoot, ons energieverbruik en onze voorgenomen doelstellingen en maatregelen.

PDCA cyclus

Sinds 2019 monitoren wij jaarlijks onze CO2-uitstoot en nemen we maatregelen om deze uitstoot te verlagen. Hiervoor hanteren we een jaarlijkse cyclus die rechts schematisch is weergegeven. 

We formuleren doelstellingen en bijpassende maatregelen. Gedurende het jaar voeren we deze door en monitoren we of dit leidt tot de gewenste verandering. Tenslotte sturen we bij en passen we het plan aan waar nodig.

Ons meest recente nieuwsbericht

26 november 2024 - We hebben de monitoring van 2023 conform de nieuwe systematiek van de CO2-prestatieladder afgerond. Op deze pagina is terug te vinden hoeveel CO2 we hebben uitgestoten en hoeveel energie we hebben verbruikt in 2023. Vanwege de nieuwe rekenmethodiek verschilt dit iets van de eerder gepubliceerde uitstoot in het impact report 2023. Daarnaast hebben we ook onze doelstellingen voor de toekomst aangescherpt en de bijbehorende maatregelen op deze pagina opgenomen.

Oudere nieuwsberichten zijn terug te vinden onderaan deze pagina.

AEF Artikelen

In 2023 hebben we 55 ton CO₂ uitgestoten

In onderstaande figuren is onze CO2-uitstoot samengevat. In de figuur links is onze totale uitstoot over 2023 uitgesplitst naar de scopes die we onderscheiden in onze methodiek. In de figuur rechts is deze uitstoot verder uitgesplitst naar de onderliggende onderdelen. In de huidige methodiek onderscheiden we scope-1 emissies, scope-2 emissies en emissies omtrent business travel.

  • Scope-1 betreft directe emissies van bronnen die in ons eigendom zijn. In ons geval gaat het hier om het benzineverbruik van leaseauto’s.
  • Scope-2 omvat indirecte emissies van aangekochte energie. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de uitstoot die gepaard gaat met de warmtelevering aan ons pand, of de uitstoot die wordt veroorzaakt bij het opwekken van de elektriciteit die wordt gebruikt door onze elektrische leaseauto’s.
  • Business travel omvat de directe en indirecte uitstoot die gepaard gaat met zakelijke verkeer. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om gedeclareerde kilometers die voor zakelijke doeleinden zijn gereden met privéauto’s. Woon- en werkverkeer valt hier expliciet niet onder. Dit valt onder scope-3 welke momenteel nog niet in onze metingen is opgenomen.

Ondanks de uitfasering van benzineauto’s wordt het grootste deel van onze uitstoot in 2023 nog steeds veroorzaakt door zakelijk verkeer en woon-werkverkeer. Samen zijn ze verantwoordelijk voor ongeveer 85 procent van onze uitstoot. Dit percentage ligt deels zo hoog omdat we op andere plekken juist weinig uitstoten. We hebben bijvoorbeeld geen uitstoot meer voor elektriciteit, omdat we alleen gebruikmaken van groene stroom.

Uitstoot scopes Uitstoot onderdelen

In onderstaande figuur is onze totale uitstoot over de afgelopen jaren weergegeven. Vanaf 2023 doen we dit volgens de methodiek van de CO2-prestatieladder. Het jaar 2023 geldt dus als ons referentiejaar. Vanaf 2019 t/m 2022 hebben we echter ook onze uitstoot gemonitord met behulp van de milieu-barometer. Hoewel 2023 dus als ons referentiejaar geldt, hebben we onderstaand toch een meerjarenoverzicht opgenomen door te vergelijken met de eerdere gegevens van 2019 t/m 2022. Als we naar deze eerdere cijfers kijken, hebben we in 2023 ongeveer 17% minder CO2 uitgestoten dan in 2022. De uitstoot per fte is zelfs nog verder afgenomen: van 1,0 ton CO2 per fte naar 0,76 ton CO2 per fte (een daling van 24%).

Uitstoot ontwikkeling
Energieverbruik

Naast het terugdringen van onze CO2-uitstoot, hechten we ook belang aan het reduceren van ons energiegebruik. We brengen daarom niet alleen onze CO2-uitstoot in beeld, maar monitoren ook ons energieverbruik. Hiertoe behoort óók groene energie (energie die niet leidt tot CO2-uitstoot). In de figuur rechts is een overzicht weergegeven van ons energieverbruik in 2023.

Uit deze figuur is op te maken dat de meeste energie toe te rekenen is aan de warmte vanuit het warmtenet. Daarna volgt het energieverbruik door elektriciteit (ook al is dit 100% groen) en de energie die gepaard gaat met het rijden op benzine.

Onze doelstellingen

Aan de hand van de CO2-uitstoot van afgelopen jaar hebben we geïnventariseerd welke maatregelen we kunnen nemen om onze uitstoot verder terug te dringen. Daarnaast is er ook gekeken naar mogelijkheden om ons energieverbruik verder terug te dringen. Op basis van de verwachtingen van deze maatregelen hebben we onszelf het volgende hoofddoel gesteld:

Andersson Elffers Felix wil in 2027, ten opzichte van 2023, per fte, 12% minder CO2 uitstoten.

Om dit te bereiken hebben we de volgende doelstellingen voor de komende jaren

  • 2024: Reductie van CO2-uitstoot met 2% (per fte)
  • 2025: Reductie van CO2-uitstoot met 8% (per fte)
  • 2026: Reductie van CO2-uitstoot met 12% (per fte)
  • 2027: Reductie van CO2-uitstoot met 12% (per fte)

De maatregelen die we nemen om onze uitstoot verder terug te dringen

Om onze doelstelling te bereiken hebben we de hieronder opgenomen maatregelen geformuleerd. De maatregelen zijn geordend van grootste naar kleinste verwachte effect op de CO2-uitstoot.

  • Laatste leaseauto op benzine vervangen door elektrische leaseauto.
  • Hybride leaseauto's vervangen door volledig elektrische leaseauto's.
  • Tijdschakelaar van thermostaat analyseren en bijstellen.
  • Onderzoeken of de thermostaat (in delen van het pand) lager gezet kan worden.
  • Faciliteren dat privéauto's (die zakelijk worden gebruikt) de juiste bandenspanning hebben.
  • Communiceren over de mogelijkheden om met privéauto's minder uitstoot te realiseren.
  • Onderzoek doen naar lekstroom en piekspanning door actieve energiemonitoring.
Andrew roberts 2 Jv Ej F0tf50 unsplash

Wat kun je zelf doen?

Om de opwarming van de aarde tegen te gaan, moeten we allemaal ons steentje bijdragen. Hieronder geven we drie tips hoe je zelf mee kunt helpen:

  1. Pak als het kan de fiets of trein in plaats van de auto.
  2. Zorg dat alle ramen en deuren zijn voorzien van tochtstrips.
  3. Heb je zonnepanelen? Zet apparaten zoals (af)wasmachines dan overdag aan als de zon schijnt.

Heb je ook tips voor ons, of vragen over ons duurzaamheidsbeleid? Neem dan vooral contact op met Gillian Lustermans of Jim Romijn (zie voor contactgegevens onderaan deze pagina).

CO2prestatieladder

De CO2-prestatieladder
Naast deze tips kun je ook met je werkgever het gesprek voeren over certificering voor de CO2-prestatieladder. Als bedrijf laten wij ons hier ook door certificeren, wat ons helpt om het benodigde inzicht te krijgen in onze uitstoot en manieren om dit terug te dringen. Ons certificaat is terug te vinden door op de afbeelding rechts te klikken.

Eerdere nieuwsberichten

Onderstaand zijn al onze nieuwsberichten van de afgelopen twee jaar weergegeven. Het meest recente bericht staat telkens bovenaan deze pagina.

26 november 2024 - We hebben de monitoring van 2023 conform de nieuwe systematiek van de CO2-prestatieladder afgerond. Op deze pagina is terug te vinden hoeveel CO2 we hebben uitgestoten en hoeveel energie we hebben verbruikt in 2023. Vanwege de nieuwe rekenmethodiek verschilt dit iets van de eerder gepubliceerde uitstoot in het impact report 2023. Daarnaast hebben we ook onze doelstellingen voor de toekomst aangescherpt en de bijbehorende maatregelen op deze pagina opgenomen.

28 juni 2024 - Ons impact report 2023 is gepubliceerd! In dit rapport is ook een pagina opgenomen over onze uitstoot van 2023. Via deze link kom je op de betreffende pagina.

Contactpersoon

Gillian Lustermans Gillian Lustermans

Teamleden

Jim Romijn Jim Romijn

Deze zoekopdracht heeft geen resultaten opgeleverd. Probeer het met een andere zoekterm