Duurzaamheid: CO₂-beleid van AEF
Duurzaamheid bij AEF
Als maatschappelijk bureau hebben we ook een verantwoordelijkheid op het gebied van verduurzaming. We voeren daarom niet alleen opdrachten uit op dit terrein, maar werken ook aan het reduceren van onze eigen CO2-uitstoot en energieverbruik. Op deze pagina publiceren we onze uitstoot, ons energieverbruik en onze voorgenomen doelstellingen en maatregelen.
Sinds 2019 monitoren wij jaarlijks onze CO2-uitstoot en nemen we maatregelen om deze uitstoot te verlagen. Hiervoor hanteren we een jaarlijkse cyclus die rechts schematisch is weergegeven.
We formuleren doelstellingen en bijpassende maatregelen. Gedurende het jaar voeren we deze door en monitoren we of dit leidt tot de gewenste verandering. Tenslotte sturen we bij en passen we het plan aan waar nodig.
Ons meest recente nieuwsbericht
5 november 2025 - Naast de resultaten over 2024, is er nu ook een inschatting over het eerste halfjaar van 2025 beschikbaar op deze pagina.
Oudere nieuwsberichten zijn terug te vinden onderaan deze pagina.
In 2024 hebben we 59 ton CO₂ uitgestoten
In onderstaande figuren is onze CO2-uitstoot samengevat. In de figuur links is onze totale uitstoot over 2024 uitgesplitst naar de scopes die we onderscheiden in onze methodiek. In de figuur rechts is deze uitstoot verder uitgesplitst naar de onderliggende onderdelen. In de huidige methodiek onderscheiden we scope-1 emissies, scope-2 emissies en emissies omtrent business travel. We hebben ook zicht op onze scope-3 emissies. Omdat dit emissies betreft waar we indirect invloed op hebben, rapporteren we deze apart. Deze emissies zijn dus niet opgenomen in onderstaande figuren, maar worden onder deze figuren wel benoemd.
- Scope-1 betreft directe emissies van bronnen die in ons eigendom zijn. In ons geval gaat het hier om het benzineverbruik van leaseauto’s.
- Scope-2 omvat indirecte emissies van aangekochte energie. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de uitstoot die gepaard gaat met de warmtelevering aan ons pand, of de uitstoot die wordt veroorzaakt bij het opwekken van de elektriciteit die wordt gebruikt door onze elektrische leaseauto’s.
- Business travel omvat de directe en indirecte uitstoot die gepaard gaat met zakelijke verkeer. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om gedeclareerde kilometers die voor zakelijke doeleinden zijn gereden met privéauto’s. Woon- en werkverkeer valt hier expliciet niet onder. Dit valt onder scope-3.
- Scope-3 omvat emissies die niet door onszelf zijn uitgestoten, maar door organisaties of activiteiten in onze waardeketen. Het gaat hierbij dus om emissies waar we indirect invloed op hebben. Een voorbeeld van scope-3 emissies, zijn de emissies die ontstaan bij de activiteiten die ons pensioenfonds onderneemt met de middelen die we hieraan afdragen.
Onze uitstoot in 2024 was voor 84% te relateren aan zakelijk verkeer, en voor de overige 16% aan warmtelevering aan ons pand. De grootste uitstoot in 2024 was gerelateerd aan elektriciteitsverbruik van elektrische auto's. Dit is waarschijnlijk een overschatting, omdat alle elektriciteit van onbekend bron als 'grijs' wordt geteld. Alleen elektriciteit geleverd door de laadpalen bij ons pand kunnen we als 'groene stroom' meetellen.
In onderstaande figuur is onze totale uitstoot over de afgelopen jaren weergegeven. Vanaf 2023 doen we dit volgens de methodiek van de CO2-prestatieladder. Het jaar 2023 geldt dus als ons referentiejaar. Vanaf 2019 t/m 2022 hebben we echter ook onze uitstoot gemonitord met behulp van de milieu-barometer. Hoewel 2023 dus als ons referentiejaar geldt, hebben we onderstaand toch een meerjarenoverzicht opgenomen door te vergelijken met de eerdere gegevens van 2019 t/m 2022. Onze uitstoot in 2024 lag 8% hoger dan in 2023. Ook de uitstoot per fte lag 5% hoger. De reden hiervoor is dat er in 2024 een aantal incidentele vliegreizen zijn gemaakt voor projecten. Zonder deze vliegreizen zou er sprake zijn geweest van een lichte daling. De stijging van de uitstoot heeft dus een incidentele reden en we verwachten dan ook dat dit zich niet door zal zetten.
In de eerste helft van 2025 hebben we 26 ton CO₂ uitgestoten
In 2025 zijn we gestart met halfjaarlijkse metingen. Het doel van deze metingen is om met grotere frequentie zicht te kunnen houden op onze voortgang. De uitstoot in de eerste helft van het jaar zal niet gelijk zijn aan die in de tweede helft van het jaar. Zo is de uitstoot gerelateerd aan onze verwarming afhankelijk van seizoenseffecten, en hangt de uitstoot door zakelijk vervoer af van de mate waarin medewerkers vakantie opnemen. De halfjaarlijkse metingen kunnen dus alleen vergeleken worden met halfjaarlijkse metingen uit andere jaren. Bij deze eerste meting hebben we voor een aantal energiestromen een inschatting moeten maken op basis van historisch verbruik.
Scope-3 emissies
Zoals hierboven benoemd, hebben we sinds 2023 ook zicht op onze scope-3 emissies. In 2024 zijn we indirect verantwoordelijk voor in totaal 342 ton aan CO2-uitstoot in scope-3. Net als in 2023 hebben we gewerkt met een spend-based methode, waarbij een generieke emissiefactor wordt gekoppeld aan de kosten die zijn gemaakt voor bepaalde posten. Voor een aantal posten hebben we hier dit jaar een verbetering op aangebracht, door de werkelijke emissiefactor op te vragen of te achterhalen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de uitstoot gerelateerd aan ons pensioenfonds.
Energieverbruik
Naast het terugdringen van onze CO2-uitstoot, hechten we ook belang aan het reduceren van ons energiegebruik. We brengen daarom niet alleen onze CO2-uitstoot in beeld, maar monitoren ook ons energieverbruik. Hiertoe behoort óók groene energie (energie die niet leidt tot CO2-uitstoot). In de onderstaande figuur is een overzicht weergegeven van ons energieverbruik in 2024.
Uit deze figuur is op te maken dat de meeste energie toe te rekenen is aan de warmte vanuit het warmtenet. Daarna volgt het energieverbruik door elektriciteit (ook al is dit 100% groen). Samen met de energie voor (grijze) elektriciteit voor elektrische auto's en de benzine van privé-auto's bij optellen vormt dit ongeveer driekwart van het energieverbruik.
De maatregelen die we nemen om onze uitstoot verder terug te dringen
De maatregelen die we de komende jaren nemen (geordend van grootste naar kleinste verwachte effect op de CO2-uitstoot) zijn:
- Laatste leaseauto op benzine vervangen door elektrische leaseauto.
- Hybride leaseauto's vervangen door volledig elektrische leaseauto's.
- Instellingen (zoals tijdschakelaars) van de thermostaat analyseren en eventueel bijstellen.
- Faciliteren dat privéauto's (die zakelijk worden gebruikt) de juiste bandenspanning hebben.
Onze doelstellingen
Aan de hand van de CO2-uitstoot van afgelopen jaar, en de verwachte effecten van de geplande maatregelen, hebben we onszelf het volgende hoofddoel gesteld voor de uitstoot in scope 1, scope 2 en business travel:
Andersson Elffers Felix wil in 2027, ten opzichte van 2023, per fte, 13% minder CO2 uitstoten.
Om dit te bereiken hebben we de volgende doelstellingen voor de komende jaren. Wederom van toepassing op scope 1, scope 2 en business travel.
- 2024: Reductie van CO2-uitstoot met 0% (per fte)
- 2025: Reductie van CO2-uitstoot met 5,7% (per fte)
- 2026: Reductie van CO2-uitstoot met 11,6% (per fte)
- 2027: Reductie van CO2-uitstoot met 12,6% (per fte)
Wat kun je zelf doen?
Om de opwarming van de aarde tegen te gaan, moeten we allemaal ons steentje bijdragen. Hieronder geven we drie tips hoe je zelf mee kunt helpen:
- Pak als het kan de fiets of trein in plaats van de auto.
- Zorg dat alle ramen en deuren zijn voorzien van tochtstrips.
- Heb je zonnepanelen? Zet apparaten zoals (af)wasmachines dan overdag aan als de zon schijnt.
Heb je ook tips voor ons, of vragen over ons duurzaamheidsbeleid? Neem dan vooral contact op met Gillian Lustermans of Jim Romijn (zie voor contactgegevens onderaan deze pagina).
De CO2-prestatieladder
Naast deze tips kun je ook met je werkgever het gesprek voeren over certificering voor de CO2-prestatieladder. Als bedrijf laten wij ons hier ook door certificeren, wat ons helpt om het benodigde inzicht te krijgen in onze uitstoot en manieren om dit terug te dringen. Ons certificaat is terug te vinden door op de afbeelding rechts te klikken.
Eerdere nieuwsberichten
Onderstaand zijn al onze nieuwsberichten van ten minste de afgelopen twee jaar weergegeven. Het meest recente bericht staat telkens bovenaan deze pagina.
5 november 2025 - Naast de resultaten over 2024, is er nu ook een inschatting over het eerste halfjaar van 2025 beschikbaar op deze pagina.
28 juni 2025 - Het impact report van 2024 is gepubliceerd! Hierin is ook een pagina opgenomen over onze uitstoot van 2024. Uiteraard is ook deze pagina geüpdatet met deze nieuwe cijfers.
18 februari 2025 - Na gecertificeerd te zijn op niveau-3 van de CO2-prestatieladder, zijn we verder gegaan met het in kaart brengen van onze scope-3 emissies. Op deze pagina hebben we ook de resultaten hiervan toegevoegd.
26 november 2024 - We hebben de monitoring van 2023 conform de nieuwe systematiek van de CO2-prestatieladder afgerond. Op deze pagina is terug te vinden hoeveel CO2 we hebben uitgestoten en hoeveel energie we hebben verbruikt in 2023. Vanwege de nieuwe rekenmethodiek verschilt dit iets van de eerder gepubliceerde uitstoot in het impact report 2023. Daarnaast hebben we ook onze doelstellingen voor de toekomst aangescherpt en de bijbehorende maatregelen op deze pagina opgenomen.
28 juni 2024 - Ons impact report 2023 is gepubliceerd! In dit rapport is ook een pagina opgenomen over onze uitstoot van 2023. Via deze link kom je op de betreffende pagina.