'Kapot Sterk': jongeren helpen om betere keuzes te maken
Hoe help je jongeren om uit de criminaliteit te blijven? Scholen, gemeenten en veiligheidspartners zoeken naar manieren om jongeren te helpen betere keuzes te maken. Hier zet het lesprogramma Kapot Sterk op in. Leerlingen van groep 8 staan stil bij de keuzes die ze maken en oefenen met thema's als grenzen stellen, groepsdruk en zelfvertrouwen.
'Kapot Sterk’ kreeg veel aandacht en waardering van scholen en andere betrokkenen. Tegelijk ontstond de wens om beter te begrijpen waarom het werkt en wat er nog beter kan. Daarom ontwikkelde het projectteam een vernieuwde versie: Kapot Sterk 2.0. Aan ons werd gevraagd om het proces te evalueren en in kaart te brengen hoe het programma in de praktijk wordt uitgevoerd.
Jullie werden gevraagd om het proces van Kapot Sterk 2.0 te evalueren, waar zijn jullie begonnen?
AEF'er Bo: "Bijzonder was dat we Kapot Sterk al kenden. In 2023 hebben we namelijk een procesevaluatie gedaan voor de versie van het programma die op dat moment werd uitgevoerd. We hebben het projectteam van Kapot Sterk ondersteund bij het in kaart brengen van de wetenschappelijke onderbouwing van het lesprogramma. Wij konden in dit onderzoek daarom verder gaan waar we waren gebleven.
Voor de procesevaluatie van Kapot Sterk 2.0 hebben we onder andere de inhoudelijke wijzigingen in kaart gebracht, gesprekken gevoerd met betrokken partijen zoals projectleiders, uitvoerders, gemeenten en veiligheidspartners, en lesbezoeken gedaan bij vijf scholen. Zo kregen we een goed beeld van alle aanpassingen én hoe het lesprogramma in de praktijk wordt uitgevoerd."
Waren er knelpunten tijdens het onderzoek?
"Het contact met alle betrokkenen verliep heel prettig. De betrokkenheid en het enthousiasme om samen aan een sterker lesprogramma te werken waren groot. Tegelijkertijd zagen we ook een spanningsveld: hoe zorg je dat een lesprogramma overal hetzelfde wordt uitgevoerd (programma-integriteit), terwijl scholen en uitvoerders ook behoefte hebben aan maatwerk? De balans tussen theorie en praktijk bleek een belangrijk thema."
Wat zijn jullie belangrijkste bevindingen en aanbevelingen?
"We zagen dat de aanpassingen in Kapot Sterk hebben bijgedragen aan een beter uitvoerbaar lesprogramma en een sterker proces. We zagen ook mogelijkheden om dit te versterken, door helder te communiceren over de doelgroep en de doelstellingen, en door het aanpassen van de lessen zodat deze haalbaar zijn binnen de beschikbare tijd. We hopen dat ons rapport het projectteam helpt om het programma nog steviger neer te zetten."
Wat maakte dit project voor jou persoonlijk bijzonder?
"Wat dit project echt bijzonder maakte, is dat we eerder de procesevaluatie van Kapot Sterk 1.0 mochten doen – en nu terugkeerden voor de 2.0-versie. Daardoor zagen we van dichtbij hoe aanbevelingen in de praktijk worden opgepakt. Ook kon ik in deze opdracht mijn academische achtergrond in jeugdinterventies combineren met mijn advieservaring. Het was een mooie kans om zowel onderzoekend als adviserend iets toe te voegen aan een maatschappelijk relevant thema."
Meer weten? Stuur Bo een berichtje!
Of lees hier meer over onze eerste evaluatie van dit project.