Een leven lang leren: microcredentials in het mbo
De arbeidsmarkt verandert snel. Daardoor groeit de behoefte aan onderwijs dat flexibeler is en beter aansluit bij de praktijk. Erkende deelcertificaten, oftewel ‘microcredentials’ kunnen hier een belangrijke rol spelen.
Sinds april 2024 loopt er een pilot in het mbo waarbij 27 instellingen zelf microcredentials ontwikkelen en aanbieden. AEF is door Npuls gevraagd om deze pilot te evalueren. AEF-adviseur Janneke Jansink over de meerwaarde van deze microcredentials en de voorwaarden voor succes.
Wat zijn microdentials precies?
Janneke: “Microcredentials zijn officiële certificaten voor het afronden van een korte cursus of module. Ze laten zien dat je een specifieke vaardigheid of kennis onder de knie hebt – zonder dat je een hele opleiding hoeft te volgen.”
Waarom kunnen microdentials een belangrijke rol spelen in de toekomst van ons onderwijs?
“De samenleving en de arbeidsmarkt veranderen snel. Mensen moeten zich vaker bij- of omscholen, terwijl ze daar niet altijd genoeg tijd of financiële ruimte voor hebben. Microcredentials kunnen dan uitkomst bieden: ze worden vaak flexibel aangeboden en sluiten specifiek aan bij de behoefte van een werknemer of werkgever. In het hoger onderwijs is hier al eerder ervaring mee opgedaan. De pilot die wij evalueren kijkt of dit ook goed werkt binnen het mbo.”
Wat zijn volgens jullie de belangrijkste succesfactoren voor microcredentials?
“We zien dat de samenwerking met het werkveld een belangrijke succesfactor is. Werkgevers moeten de waarde van microcredentials herkennen én erkennen. Alleen dan hebben ze echt impact. We zien ook dat scholen sterk inzetten op kwaliteit en ook dat blijkt een belangrijke voorwaarde. Zowel lerenden als werkgevers moeten kunnen vertrouwen op wat zo’n certificaat betekent. Maar de beweging richting een leven lang ontwikkelen is duidelijk zichtbaar – mbo-scholen zijn voortvarend aan de slag gegaan met microcredentials.”
Waarom zouden microcredentials juist in het mbo van waarde kunnen zijn?
“Het mbo is super waardevol in het opleiden van mensen voor sectoren waar grote tekorten zijn. Microcredentials kunnen hier echt iets gaan betekenen. Ze maken het mogelijk om mensen snel, flexibel en gericht op te leiden. Voorwaarde is dan wel dat de kwaliteit op orde is en dat het bedrijfsleven de waarde erkent.”
Waarom hebben jullie gekozen voor een ‘lerende evaluatie’?
“Op basis van de eerdere pilot in het hoger onderwijs hebben we een evaluatiekader ontwikkeld, zodat instellingen vanaf de start wisten waarop ze zouden worden beoordeeld. We kozen voor een lerende evaluatie, met een tussentijdse rapportage én een eindevaluatie, zodat scholen onderweg kunnen bijsturen én van elkaar kunnen leren.”
Wil je meer weten? Stuur Janneke een berichtje!