Van kloof naar kans: rechtenstudenten en gemeenten verbinden
Veel gemeenten worstelen met het invullen van juridische vacatures. Tegelijkertijd studeren er jaarlijks duizenden rechtenstudenten af die hun kennis en maatschappelijke betrokkenheid graag in de praktijk willen brengen. Toch weten zij vaak nauwelijks wat het werk van een gemeentejurist inhoudt.
Het gevolg? Een kloof die talent en samenleving benadeelt: gemeenten missen jong juridisch talent, en studenten missen de kans om impact te maken op lokaal niveau. AEF‘ers David en Ianthe vertellen hoe zij samen met gemeenten, universiteiten en studenten werkten aan oplossingen om deze kloof te dichten.
Wat maakt dit thema zo belangrijk?
Ianthe: “Veel rechtenstudenten hebben een sterk gevoel van maatschappelijke betrokkenheid. Velen komen uit bij de advocatuur of het bedrijfsleven, terwijl het werk van de gemeentejurist vaak onbekend terrein blijft. Dat raakt gemeenten, die moeite hebben vacatures te vervullen, maar ook studenten die kansen missen om dicht bij de samenleving hun vak in te zetten.”
Wat was precies de vraag van de opdrachtgever?
David: “De kernvraag was: waarom sluiten universitaire rechtenstudies en de gemeentelijke juridische praktijk niet goed op elkaar aan, en wat kunnen we doen om die kloof te verkleinen? Het ging dus niet alleen om analyse, maar vooral om bruikbare oplossingen waarmee gemeenten direct aan de slag kunnen.”
Welke oplossingen hebben jullie ontwikkeld?
Ianthe: “We hebben een hele toolbox ontwikkeld. Eén voorbeeld is de Open Deuren Dag: studenten krijgen letterlijk een kijkje in de keuken van het gemeentehuis, met rondleidingen, casussen en gesprekken met gemeentejuristen. Daarnaast hebben we een handreiking ontwikkeld waarmee gemeenten zich beter kunnen profileren als aantrekkelijke werkgever: niet alleen ‘wetten en regels’, maar vooral het maatschappelijke verschil dat je kunt maken en de diversiteit in werkzaamheden. Tot slot gaven we vorm aan een model voor het inzetten van juridische werkstudenten, zodat studenten al tijdens hun studie praktijkervaring bij de gemeente op kunnen doen.”
Hoe hebben jullie dit proces aangepakt?
David: “Bijzonder aan dit traject was onze ontwerpende aanpak. We hebben gemeentejuristen, studenten én docenten in interactieve sessies bij elkaar gebracht. Dat zorgde niet alleen voor analyse, maar ook voor co-creatie. Studenten kwamen bijvoorbeeld met ideeën die verrassend goed aansloten bij hun leefwereld – zoals een scriptiebank met actuele gemeentelijke vraagstukken waar rechtenstudenten hun afstudeerscriptie over kunnen schrijven.”
Was er een moment dat je persoonlijk raakte of verraste?
Ianthe: “Tijdens een van de sessies zag ik hoe studenten en gemeentejuristen elkaar écht leerden kennen. Studenten waren verrast door de veelzijdigheid van het werk, en juristen herkenden hoe hun passie voor het vak vaak onzichtbaar blijft voor de buitenwereld. Dat gaf mij energie – omdat je letterlijk ziet dat het mogelijk is om perspectieven te verbinden.”
Welke lessen nemen jullie mee naar andere projecten?
David: “Dat een ontwerpende aanpak enorm krachtig is wanneer er meerdere werelden bij elkaar moeten komen. En dat juist door studenten of jonge professionals een actieve rol te geven, je tot oplossingen komt die anders buiten beeld blijven. Voor mij bevestigt dit project dat vernieuwing vaak ontstaat op de grenzen van verschillende perspectieven.”
Meer weten over dit project? Stuur David Schelfhout of Ianthe van Alkemade een berichtje.
Of bekijk hier ons Eindrapport De Gemeente Meester of onze Toolbox De Gemeente Meester.